Testosteronul – hormonul care te face barbat

Virilitatea (masculinitatea) și telefonul mobil
12/11/2018
Bărbatul și calea eroului in societatea actuala
12/12/2018

Testosteronul este principalul hormon masculin și are, pe lângă cele două mari funcții, cea androgenică si cea anabolică, un rol esențial în stimularea sintezei de eritropoietină și implicit a creșterii globulelor roșii din sânge.
Testosteronul este secretat în cea mai mare parte de către testicule sub acțiunea hormonului luteinizant secretat de glanda hipofiză.

CUPRINS:

  1. Rolul testosteronului
  2. Semne ale scăderii nivelului de testosteron
  3. Excesul de testosteron
  4. Metode perfect naturale de optimizare a nivelului de testosteron

Testosteronul apare la embrion încă din faza schiței testiculare, adică în cursul primelor 5 săptămâni de sarcină, ceea ce arată ca încă de atunci creierul și corpul fătului sunt impregnate de hormonul masculin, aceasta atestând în plus faptul că el este un hormon esențial pentru ființa umană.

Rolul testosteronului

Atunci când este în cantitate optimă, testosteronul:
– asigură o viață sexuală împlinitoare;
– are un efect puternic asupra sistemului nervos și chiar asupra personalității;
– duce la creșterea capacității intelectuale, a atenției și concentrării;

Ce înseamnă cantitate optimă de testosteron?

Studiile arată că bărbații cei mai sănătoși sunt aceia cu un nivel al testosteronului cuprins intre 400 și 600 nanograme/dl, știut fiind faptul că valorile normale la bărbați sunt cuprinse intre 300 și 1100 nanograme/dl. Măsurări ale nivelului propriu de testosteron pot fi făcute la orice laborator care face dozări hormonale.

Semne ale scăderii nivelului de testosteron

Nivelul testosteronului atinge un vârf în jurul vârstei de 20 de ani.

Nivelul de testosteron scade treptat în timpul vieții adulte și foarte rapid după 60 de ani și se pare că este o cauză esențială a procesului de îmbătrânire. Această situație este caracterizata prin semne de andropauza, similare cu menopauza la femei. Se manifestă prin transpirație excesivă, insomnie, hipercolesterolemie, hipertensiune arterială, scăderea capacității de concentrare, tulburări de memorie și dereglări cardiovasculare.

La modul general vorbind, un nivel scăzut de testosteron, chiar și la bărbații tineri, poate duce la probleme diverse, cum ar fi:
– atrofierea mușchilor,
– demineralizarea oaselor,
– atrofierea penisului, disfuncție erectilă, impotentă și sterilitate,
– dispunerea grăsimii pe talie și coapse,
– depresie și insomnie,
– scăderea capacității de concentrare,
– diminuarea libidoului,
– scăderea forței vitale și a inițiativei.

Excesul de testosteron

Excesul de testosteron duce la agresivitate.

În cantități mari, testosteronul duce la agresivitate și pierderea concentrării. Studiile arată că bărbații celibatari au tendințe mai pronunțate de exces de testosteron. În general, excesul de testosteron este asociat cu un exces de energie masculină și este des întâlnit în comunitățile puternic virilizante, masculine (ex: armata, război). Se spune că însuși războiul este cauzat de un  exces de testosteron la nivel de grupuri sociale.

Metode perfect naturale de optimizare a nivelului de testosteron

În primul rând este necesar un stil alimentar și de viață integrat social, armonios, din care să lipsească grăsimile rele, alcoolul și tutunul, dar care să conțină minimum 30 de minute de mișcare zilnic. Exersarea a numai 15 minute cu greutăți zilnic poate menține un nivel acceptabil de testosteron.

Este necesară exersarea folosirii la maximum a testosteronului pe care îl avem deja în mod natural.

Pentru aceasta avem nevoie de un regim alimentar ce stimulează pe de o parte corpul să mărească nivelul de testosteron atunci când este prea mic (acestea conțin plante precum Tribulus Terrestris, Damiana sau Ginseng Siberian) și pe de altă parte să diminueze excesul de hormoni estrogeni de natura feminină (ex: varza, in). Uleiul de semințe de in s-a dovedit a avea un efect antiestrogenic semnificativ, efect ce se poate traduce în final și printr-o secreție mărită de testosteron.

Conținutul mare de acizi grași omega 3 și 6 și lignani din uleiul de semințe de în îl face să fie un aliment-medicament deosebit de folositor. Usturoiul ajută de asemenea prin reducerea hormonului de stres, cortizolul, care concurează cu testosteronul pentru același loc în celulele musculare.

În plus, oamenii de știință susțin că au găsit o legătură intre nivelul de testosteron și calitatea somnului sau numărul de ore dormite pe noapte. De aceea, ei recomanda 7-8 ore de somn pe noapte. Trebuie știut faptul ca somnul de zi nu are aceleași efecte la nivel psihomental ca acela de noapte, chiar dacă se dorm ziua cele 7-8 ore. Expunerea la soare se pare că nu creste doar nivelul de vitamina D la bărbați, ci și cel de testosteron. O singură ora de expunere solară poate creste nivelul de testosteron cu peste 50%.

Viata sexuală activă, fără ejaculare (cu continență sexuală), în relații armonioase polare, bazate pe iubire și înțelegere reciprocă, este un alt ingredient necesar pentru menținerea unui nivel optim al testosteronului.

Leave a Reply

Your email address will not be published.